اطلاعیه مهم در مورد نظام معاملات سهام در بورس

باتوجه به اقبال پس اندازکنندگان از بازار سرمایة کشور و توسعة قابل ملاحظة آن در سالهای 1381 و 1382، سازمان بورس اوراق بهادار خود را موظف میداند که از این تمایل، حُسن استفاده را به عمل آورد، و حضور عامة سرمایه گذاران ایرانی را دراین بازار نهادینه کند. سازمان ضمن احترام کامل به تصمیمات کلیة دست اندرکاران بازار سرمایه، و اعتقاد به استفادة کامل از سازوکار بازار رقابت آزاد، با اولویت قائل شدن برای گسترش و تداوم حضور سرمایه گذاران کوچک حقیقی در این برهة از زمان، از روز چهارشنبه 29/5/1382، از نظامات زیر برای تمشیت امور بازار و اِعمال نیروهای عرضه و تقاضا استفاده خواهد کرد:
1. دامنة نوسان قیمت برای همة سهام 5 درصد تعیین میشود. نوسان 10 درصدی بازار یعنی 5 درصد مثبت و 5 درصد منفی، امکان مناسبی برای اِعمال نیروهای عرضه و تقاضا در بازار است. بعد از ارائة اطلاعات جدید و تغییرهای با اهمیت EPS هر سهم و برگزاری مجامع عادی و فوقالعادة مرتبط شرکتها، قیمت سهام به مدت یکروز باز می شود تا تعدیل لازم در بازار صورت گیرد.
2. بهمنظور اولویت قائل شدن برای تقاضاهای بلندمدت، در راستای منافع سهامداران کوچک حقیقی، قیمت آغازین هر روز زمانی تغییر خواهد کرد که حجم قابل قبولی از داد و ستد در روز قبل انجام شده باشد. چنین است که انجام هرنوع معامله در دامنة 5 درصد مجاز خواهد بود، اما قیمت آغازین روز بعد، لزوماً برابر آخرین قیمت معامله شده در روز قبل نمیباشد. درصورتیکه حجم قابل قبولی از هر سهم در یکروز معامله شود، از میانگین موزون قیمتهای آن روز بهعنوان قیمت آغازین روز بعد استفاده خواهد شد. در غیر این صورت، قیمت آغازین روز بعد برابر قیمت آغازین روز قبل خواهد بود. حجم سهامی که منجر به تغییر قیمت پایانی میشود، توسط سازمان بورس تعیین می شود، و از آن به عنوان ابزار کنترلی استفاده خواهد شد.
در راستای رعایت شرایط عرضه و تقاضای بازار، هرچه توزیع سهم گسترده تر باشد، رقم ’’حجم قابل قبول‘‘ پایین تر تعیین می شود و امکان تغییر قیمت بیشتر خواهد بود.
3. کلیة معاملات عمدة بالاتر از 5 درصد به روال گذشته در نماد ’’ژعمده‘‘ انجام خواهد شد. معاملات عمدة بین 1 تا 5 درصد نیز، درصورت توافق سازمان، ممکن است در نماد ’’ژعمده‘‘ انجام شود.
4. درمورد سهامی که برای اولین بار عرضه میشود، دامنة نوسان قیمت بهمدت 10 روز کاری باز خواهد بود. از روز یازدهم، قواعد بالا درمورد این نوع سهام نیز اِعمال خواهد شد. قیمت آغازین روز یازدهم، میانگین موزون قیمتهای روز آخر معاملات خواهد بود. تغییرات قیمت سهام در 10 روز اول، در شاخص لحاظ نمی شود.
5. در موارد محدودی که قواعد بالا به طور تکراری گرهی در انجام معاملات ایجاد کند، سازمان بورس نسبت به رفع گره، و سیال کردن بازار اقدام خواهد کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد