شورای بورس اعضای هیئت نظارت را برگزید

شورای بورس اعضای هیئت نظارت را برگزید


مجتبی داودی، مهدی علی اکبر و هوشنگ حسین تهرانی، اعضای هیئت نظارت بر بورس اوراق بهادار تهران شدند. به گزارش ایران بورس، در جلسة شورای بورس که بعد از ظهر روز دوشنبه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر اعضای شورا تشکیل شد، نخستین هیئت نظارت بر بورس اوراق بهادار انتخاب شد
.
بر اساس قانون،‌ هیئت نظارت، وظیفه دارد که صحت و سلامت دادوستدهای انجام شده از سوی کارگزاران را مورد بررسی قرار دهد. این هیئت در ارتباط تنگاتنگ با دبیرکل بورس قرار دارد و در امور اجرایی سازمان دخالتی نخواهد داشت. مهدی علی اکبر و مجتبی داوودی پیش از این اعضای هیئت عامل سازمان خصوصی سازی بودند و هوشنگ حسین تهرانی مدیر بازرسی و امور حقوقی بورس اوراق بهادار تهران بود.
در این جلسه، همچنین، شورای بورس با خرید ساختمان محل راه اندازی تالار اصفهان بورس اوراق بهادار موافقت کرد. این ساختمان در خیابان چهارباغ اصفهان قرار دارد. پیش بینی می شود با خرید ساختمان عملیات سخت افزاری و نرم افزاری راه اندازی تالار بورس اصفهان سرعت گیرد و طی ماه های آینده این بورس نیز شروع به کار نماید.
علاوه بر این، شورای بورس دبیرکل را موظف کرد که معاملات چرخشی را روزانه افشا کند. معاملات چرخشی round trip دادوستدهایی هستند که با انجام آن مالکیت سهام شرکتهای تغییر نمی کند ولی احتمال می رود با این معاملات قیمت سازی شود. این قیمت سازی می تواند به شکل ایجاد نوسانهای غیرواقعی در قیمت سهام یا تثبیت قیمت صورت پذیرد.
همچنین بر اساس مصوبه دیگر شورا در این جلسه، سازمان بورس موظف شد، با رعایت کلیه جوانب احتیاط، دادوستدهایی را که به منظور کسب مدیریت در شرکت‌های سهامی عام در تالار بورس انجام می گیرد افشا کند. افشای این دادوستدها از این نظر اهمیت دارد که ارزش سهامی که قدرت اعمال مدیریت در شرکتها را ایجاد می کند می تواند متفاوت از ارزش واقعی این سهام باشد. این تفاوت قیمت می تواند برای سهام داران گمراه کننده باشد و از این رو، آگاهی از معاملاتی که با چنین اهدافی صورت می پذیرد به ایجاد شفافیت در بازار کمک می کند.
شورای بورس همچنین در این جلسه به مدیران ارشد کشور توصیه کرد که برای مقابله با بحران ناشی از رشد شدید تقاضا در بازار سرمایه، در مورد تسریع در برنامه های خصوصی سازی اقدام نماید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد